به گزارش راسخون؛ و به نقل از رویترز، ویرجین هایپرلوپ نخستین آزمایش مسافربری جهان را با کمک یک سیستم سریع السیر انجام داد. بنابر گفته این شرکت این آزمایش، یک آزمایش ایمنی کلیدی برای فناوری مذکور است که امید است برای حمل و نقل انسان و بار مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این شرکت، "جاش گیگل"(Josh Giegel) مدیر ارشد ویرجین هایپرلوپ و "سارا لوچیان" (Sara Luchian)، مدیر تجربه مسافران هایپرلوپ مسافران هایپرلوپ بودند و برای انجام این کار آنها در بخش انجام آزمایشات این شرکت به نام "DevLoop" در لاس وگاس، نوادا حضور یافتند و آزمایش ویرجین هایپرلوپ با سرعت ۱۰۷ مایل در ساعت (۱۷۲ کیلومتر در ساعت) با موفقیت انجام شد.
 

بنابر گفته‌ها قرار است هایپرلوپ در آینده در لس آنجلس کپسول‌های معلق حامل مسافران و محموله‌ها را در لوله‌های خلاء با سرعت ۶۰۰ مایل در ساعت(۹۶۶ کیلومتر در ساعت) یا سریع تر جابه جا کند.

در سیستم هایپرلوپ که از  سیستم معلق مغناطیسی برای امکان سفر تقریباً بی صدا استفاده می‌شود، سفر بین نیویورک و واشنگتن فقط ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. این سرعت دو برابر سریع‌تر از  سرعت پرواز جت تجاری و چهار برابر سریع‌تر از قطار سریع السیر است.


این شرکت پیش از این بیش از ۴۰۰ آزمایش بدون مسافر در محل انجام آزمایش خود در نوادا انجام داده است. این شرکت گفته که در تلاش است که تا سال ۲۰۲۵ گواهینامه ایمنی و تا سال ۲۰۳۰ گواهینامه انجام عملیات تجاری را بگیرد.
 

بار دیگر ایده‌‌ای خلاقانه از ایلان ماسک



 
به واقع بلندپروازی‌های ایلان ماسک هیچ حد و مرزی ندارد و همواره در حال شگفت‌زده کردن همگان است! او که بنیان‌گذار شرکت‌های بزرگ تسلا، پی پال و اسپیس ایکس است در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار ایده‌ای را مطرح کرد که با اجرایی شدن آن نه تنها در صنعت حمل و نقل و لجستیک بلکه در روزمرگی‌های انسان امروز، انقلابی عظیم به پا خواهد شد. او این ایده را با عنوان هایپرلوپ (Hyperloop) معرفی کرد و با اجرای آن سرعت جابه‌جایی بین نقاط جغرافیایی مختلف می‌تواند به شکل محسوسی افزایش پیدا کند.


“اگر موضوعی به اندازه‌ی کافی مهم است، باید آن را امتحان کنید، حتی اگر نتیجه‌ی احتمالی شکست باشد.” وقتی این جمله معروف از ایلان ماسک را می‌شنوید، دیگر دور از انتظار نیست که با وجود انتقادهای زیاد، او همچنان سرسختانه روی این پروژه‌ی انقلابی کار ‌کند. ماسک با هدف توسعه‌ی ایده‌هایی مشابه هایپرلوپ، شرکت بورینگ را تاسیس کرد تا به قول خودش رفت‌وآمد شهری را از شکل دوبعدی فعلی به تودرتویی سه‌بعدی تبدیل کند. او معتقد است شلوغی حاصل از رفت و آمد خودروها را می‌توان با حفر تونل‌های ویژه‌ای در شهرها به حداقل رساند.

 

هایپرلوپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

قبل از هر چیزی بهتر است چیستی و چگونگی عملکرد هایپرلوپ را به صورت مختصر بررسی کنیم؛ هایپرلوپ انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر دریافت می‌کند. در این سیستم افراد داخل کپسول‌های مخصوصی می‌نشینند و با سرعت باورنکردنی ۹۶۲ تا ۱۲۲۰ کیلومتر بر ساعت جابه‌جا می‌شوند؛ تصور کنید در عرض چند دقیقه مثلا دیدن چند ویدئو در اینستاگرام، از تهران به تبریز بروید! سفری آرام، ارزان و امن؛ شما می‌توانید با نشستن در کپسول‌هایی که درون لوله‌هایی قرار دارند که داخل آن‌ها خلأ کامل است، به جهت عدم هرگونه اصطکاک، تا سرعت ۱۱۲۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنید. بسیار دیوانه‌وار و هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد!


برای به حرکت درآوردن کپسول‌ها از نیروی محرکه بادی استفاده می‌شود و شتاب‌دهنده‌های مغناطیسی نیز برای سرعت بخشیدن به آن، در طول دالان تعبیه شده است. دالان‌ها فشار محیطی را تقریبا در حد خلأ کاهش داده و با فراهم کردن محفظه‌ای از هوا در اطراف کپسول‌ها، امنیت آن‌ها را در چنین سرعتی تضمین می‌کنند.
 

هایپرلوپ تحت تاثیر وکترین (Vactrain)

جالب است بدانید ایده اولیه‌ی هایپرلوپ به‌شدت تحت تاثیر وکترین vactrain است که توسط رابرت گدارد (Robert Goddard) پیشنهاد شد. نسخه ایلان ماسک از طرح مفهومی وکترین گدارد، در سال ۲۰۱۳ به شکل عمومی مطرح شد. ایده ایلان ماسک تونل‌های با فشار بسیار پایین هوا را شامل می‌شد که کپسول‌های تحت فشار روی یاتاقان‌های آیرودینامیکی با موتورهای القایی خطی و کمپرسورهای محوری رانده می‌شوند.

 

شروین پیشه‌ور سرمایه‌گذار ایرانی پروژه هایپرلوپ



 
خوشبختانه این روزها نام ایرانیان در بسیاری از کسب و کارهای موفق جهان شنیده می‌شود؛ یکی از این افراد موفق و صاحب نام، شروین پیشه‌ور است که اتفاقا از اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران پروژه هایپرلوپ به شمار می‌رود؛ درواقع ایلان ماسک این ایده را با شروین پیشه‌ور در میان می‌گذارد و کم کم این ایده شکلی جدی به خود می‌گیرد. البته ایلان ماسک به دلیل مشغله‌های فراوانی که در اسپیس ایکس، تسلا و سایر کسب و کارهایش داشت، ترجیح داد که بیشتر دیگران آن را به پیش ببرند. بنابراین طرح هایپرلوپ را به شکل اپن سورس در آورد. او با انتشار مقاله ۵۸صفحه‌ای خود در سال ۲۰۱۳ که بعدها به نام مقاله هایپرلوپ آلفا معروف شد، به شرح ایده خود پرداخت و این مقاله توسط شروین پیشه‌ور به دست اوباما رییس جمهور وقت آمریکا رسید و او نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کرد.
یک  سال بعد پیشه‌ور با تشکیل گروهی مستقل از ماسک اقدام به تاسیس کمپانی‌ به نام هاپرلوپ تکنولوجیز کرد که در سال ۲۰۱۶ نام این کمپانی به هایپرلوپ وان تغییر کرد؛ پیشه ور در مورد هایپرلوپ این طور می‌گوید: “در مدت ۲۰ سال، تمام جهان به طور پیوسته با هایپرلوپ آشنا خواهد شد. در طول این مدت سوار بر هواپیمایی خواهید شد که به جای آسمان، همانند اسب بر روی زمین به حرکت درمی‌آید؛ هرچند انتظار می‌رود آن به مراتب خطرناک‌تر از پرواز باشد.” او همچنین در مصاحبه‌ای که با وبسایت Web Summit داشت، عنوان کرد که: این پروژه می‌تواند جاده‌ها را از کامیون‌های بزرگ و غول آسا خالی کند و شما می‌توانید میلیون‌ها دلار در حمل و نقل آبی صرفه جویی کنید. این کمپانی قصد دارد تا سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ بخش توسعه حمل و نقل باربری را در لاس وگاس راه اندازی کند.
 

هایپیرلوپ و چالش‌های پیش روی آن



 
در سال ۲۰۱۷ به دلیل مشکلاتی که برای پیشه‌ور پیش آمد، او ریاست کمپانی را رها کرده و آن را به ریچارد برانسون سپرد. دیگر نیازی به گفتن نیست که در حال حاضر چه رقابت تنگاتنگی میان ایلان ماسک و ریچارد برانسون برای ساخت سیستم حمل و نقل جدید و تغییر آینده وجود دارد و هرکدام به نوعی در حال پیش‌برد اهداف خود هستند. البته کاملا مشهود است که اگر هر دوی این افراد مشغله‌ها‌ی زیادی در کسب و کارهای دیگرشان نداشتند و تمام تمرکزشان روی هایپرلوپ بود، این پروژه درعرض یکی دو سال به مرحله اجرا رسیده بود. سیستم هایپرلوپ در نگاه اول چندان پیچیده به نظر نمی‌رسد؛ به طور کلی این تکنولوژی از دو بخش تونل خلأ و کپسول برای جابه‌جایی مسافران تشکیل می‌شود. در تئوری، این کپسول‌ها قرار است که در این تونل خلا توسط آهنرباهای قوی حرکت کنند.


البته ایلان ماسک برای جابه‌جایی این کپسول‌ها، موتورهای القایی خطی را در نظر دارد که با فرایندی مشابه با موتورهای الکتریکی معمولی، حرکتی خطی تولید می‌کنند. از طرف دیگر ریچارد برانسون و کمپانی‌اش از تعلیق مغناطیسی با استفاده از ابررساناها بهره می‌برند. البته برای سرعت‌های کمتر از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، کپسول‌ها می‌توانند به چرخ مجهز شوند. اما دشوارترین قسمت فنی ساخت هایپرلوپ، تونل خلأ آن محسوب می‌شود. می‌توان با استفاده از موتورهایی که هوا را مکش می‌کنند، تا حدودی شرایط خلا را در تونل‌ها ایجاد کرد. در این صورت کپسول‌ها می‌توانند حتی به سرعت باورنکردنی ۱۲۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز دست پیدا کنند.

اسپیس ایکس (کمپانی ایلان ماسک) پیش بینی کرده است که با استفاده از هایپرلوپ می‌توان مسیر ۶ ساعته لس آنجلس تا سان‌فرانسیسکو را تنها در طی ۳۵ دقیقه سپری کرد. هایپرلوپ وان (کمپانی ریچارد برانسون) نیز می‌گوید با استفاده از این کپسول‌ها می‌توان طی ۲۵ دقیقه از شهر پونه به بمبئی رسید. طی کردن این مسیر به طور معمول بیش از ۳ ساعت طول می‌کشد!
 

مزایای هایپرلوپ



 
سرعت بسیار بالای کپسول‌ها تا ۱۲۰۰ کیلومتر در ساعت که در تونل‌های خلأ حرکت می‌کند.

به گونه‌ای طراحی شده که به جای استفاده از چرخ مانند قطار یا خودرو، روی هوا اسکی کرده و سر می‌خورند.

ساخت و آماده‌سازی این تجهیزات هزینه بسیار پایینی حتی نسبت به سفرهای هوایی دارد؛ از طرفی هزینه حمل و نقل با هایپرلوپ نیز بسیار ارزان خواهد بود.
به جهت ویژگی‌های خاص این تکنولوژی آلودگی هوا بسیار کاهش می‌یابد.

هایپرلوپ فشار ترافیکی جاده‌ها را نیز کاهش می‌دهد که این امر باز آلودگی هوا و همچنین اتلاف وقت را کمتر می‌کند.
 

هزینه ساخت هر کیلومتر هایپرلوپ چقدر است؟



 
هزینه ساخت هایپرلوپ در مسیر ۷۵۶ کیلومتری بین شیکاگو تا پیتزبورگ بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

پس از اتمام دوران تعریف و تمجید از مزایا و ویژگی های خیره کننده استفاده از هایپرلوپ حالا نوبت آن رسیده که شرکت ها تعارفات را کنار گذاشته و صورت حساب ها را برای مشتریان خود ارسال کنند. در یکی از این صورت حساب ها کمپانی HTT هزینه اجرای نخستین پروژه هایپرلوپ بین شیکاگو و پیتزبورگ را ۲۵ میلیارد دلار عنوان کرده که سرسام آور به نظر می رسد.

کمپانی HTT و آژانس NOACA اوهایو برای برآورد دقیق هزینه پروژه مورد بحث ۱.۲ میلیون دلار هزینه کرده اند که نتیجه آن گزارشی ۱۵۷ صفحه ای است. بر این اساس ساخت هایپرلوپ در مسیر ۷۵۶ کیلومتری که شیکاگو را به کلیولند و سپس پیتزبورگ متصل می کند، حدود دو سال زمان برده و ۲۵ میلیارد دلار هزینه در پی دارد. با این وجود در جمع بندی تحقیق به این نکته اشاره شده که مزایای این سامانه برای اقتصاد و محیط زیست به هزینه آن می چربد.


در حال حاضر پیمایش مسیر ۷۵۶ کیلومتری بین این شهرها با خودرو شخصی ۸ ساعت، با راه آهن ۱۰ ساعت و از طریق هواپیما حدود ۹۰ دقیقه زمان می برد. این در حالی است که بر اساس مطالعه  کمپانی HTT هایپرلوپ به لطف حداکثر سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خود در کمتر از ۶۰ دقیقه این مسیر را طی می کند. در صورت تقسیم حداکثر سرعت بر مسافت این بازه زمانی باید کمتر باشد اما مشکل اینجاست که خط مستقیمی بین این شهرها وجود ندارد و برای عبور از پیچ و خم ها باید سرعت کپسول کم شود.

هزینه انجام سفر هنوز مشخص نشده و حتی در این گزارش هم در یک اسلاید هزینه بلیط تک سفره بین شیکاگو و کلیولند ۴۰ دلار ذکر شده اما در بخشی دیگر رقم آن معادل دو سوم بلیط هواپیمای این مسیر برآورده شده که ۱۵۳ دلار از آب در می آید.

هرچند سیستم هایپرلوپ خودران است  اما از نظر کمپانی HTT یکی از روش های درآمدزایی فروش اجناس در کپسول ها است که البته بهای آنها شباهتی به اجناس عرضه شده در مترو نخواهد داشت. در صورت تحقق این پروژه نوبت به فازهای دوم و سوم می رسد که در آن میلواکی، بالتیمور، نیویورک، واشنگتن، تورنتو و مونترال کانادا به شبکه هایپرلوپ خواهند پیوست.


منبع:
1. اولین جابجایی مسافر با "هایپرلوپ" انجام شد / ایسنا
2. هایپرلوپ انقلابی بزرگ در صنعت حمل و نقل / بلاگ تی نکست
3. هزینه ساخت هر کیلومتر هایپرلوپ ۳۳ میلیون دلار است / دیجیاتو